Δε σε χωνεύω...


Έχεις σκεφτεί γιατί μπορεί να συσχετίζουμε  το συναίσθημα της αντιπάθειας με το στομάχι και την πέψη; Αν σου πω ότι δε σε χωνεύω, τι θα καταλάβεις; Ότι μου είσαι αντιπαθής χωρίς κάποιο προφανή λόγο, σωστά; Λάθος! Μου είσαι αντιπαθής, για ένα προφανή λόγο. Επειδή είσαι αχώνευτος. Θα ξέρεις βέβαια ότι αχώνευτη λέμε τη δύσπεπτη ή άπεπτη τροφή, δηλαδή αυτή που δε μπόρεσε να διασπαστεί σε μικρότερα κομμάτια και γι’ αυτό, τα συστατικά της δε μπορούν να αφομοιωθούν κανονικά μέσω της πεπτικής οδού. Με άλλα λόγια, αν σου πω ότι δε σε χωνεύω, εννοώ ότι σε αντιπαθώ, επειδή κατά κάποιο τρόπο, με αρρωσταίνεις. Δεν πρόκειται για σχήμα λόγου. Αυτό που λέω, αυτό εννοώ. Αχώνευτος μπορεί να είναι τόσο ο μουσακάς που έφαγες, όσο και ένας αντιπαθητικός γείτονας. Μήπως λοιπόν η μεταφορική χρήση της ρήσης δεν είναι και τόσο μεταφορική τελικά;  Μήπως η αντιπάθεια για κάποιον κυριολεκτικά δημιουργεί πεπτικά προβλήματα και τελικά, ασθένεια;    

Αν και η ρήση είναι ξεκάθαρη, οι δυτικοί γιατροί δε φαίνεται να συσχετίζουν το συναίσθημα με την πέψη. Αν παραπονεθείς για δυσπεψία, ο δυτικός γιατρός είναι πιθανό να σου προτείνει να μην τρως τηγανητά, να μην τρως χόρτα ή όσπρια ή να σου συστήσει κάποιο φάρμακο για να καταπραΰνει τα συμπτώματα που εμφανίζεις. Κι εσύ θα συνεχίσεις να παρακολουθείς τις ειδήσεις ή να τσακώνεσαι με τους συνδαιτυμόνες σου ενώ γευματίζεις. Κι ύστερα, θα αράζεις στον καναπέ σου, με πρησμένη κοιλιά και θα ψάχνεις για λίγο υγρό μαλόξ ή ένα χαπάκι σιμέκο, κάτι που να σε κάνει να μην υποφέρεις για όσο διαρκεί η πέψη. Αν όμως άκουγες τι λες, αν κατανοούσες το συσχετισμό συναισθήματος-πέψης, ίσως κάτι να άλλαζε φυσικά και αυτόματα, δε νομίζεις;

Στην Κινέζικη Ιατρική, ένα βασικό αίτιο που προκαλεί δυσπεψία είναι το να τρως ενώ έχεις αρνητικά συναισθήματα. Όσο κι αν σου φαίνεται παράξενο, το να διαβάζεις εφημερίδα, να παρακολουθείς τις ειδήσεις στην τηλεόραση ή να διαπληκτίζεσαι με τους συνδαιτυμόνες σου, εξαντλούν το τσι του στομάχου σου και προκαλούν δυσπεψία. Ξέρεις γιατί; Το στομάχι, κατά την Κινέζικη Ιατρική,  σχετίζεται άμεσα με τον σπλήνα, ο οποίος επηρεάζεται από την υπερβολική σκέψη, την ανησυχία και το άγχος. Τέτοιου είδους συναισθήματα, αρχικά, μπορεί να προκαλέσουν μόνο κάποιο μπλοκάρισμα του τσι, που ίσως το αντιληφθείς ως οξύ αλλά παροδικό πόνο. Η υπερβολή όμως ή η επανάλυψη αυτών των συναισθημάτων θα προκαλέσει την αντίστροφη πορεία του τσι στους μεσημβρινούς του σπλήνα και του στομάχου ή και την αποθήκευση των αρνητικών συναισθημάτων στον σπλήνα και στο στομάχι σου. Θα ακολουθήσουν δυσάρεστα έως ανυπόφορα συμπτώματα, όπως επίμονος πόνος, έντονο κάψιμο, πρίξιμο στην κοιλιακή χώρα, ναυτεία, τάση για εμετό, ακόμα και αιμορραγία ή άλλα. Αυτό θα συμβεί επειδή η διάσπαση των τροφών και η αφομοίωση των συστατικών τους έχει διαταραχτεί από το στρες και τις αρνητικές σου σκέψεις. Καταλαβαίνεις;

Αλλά και ο θυμός, που κατά τους Κινέζους γιατρούς αποθηκεύεται στο συκώτι, είναι δυνατό να διαταράξει την πέψη σου, επειδή προκαλεί μπλοκαρίσματα στο τσι του συκωτιού σου. Όταν συμβαίνει αυτό, λένε οι Κινέζοι γιατροί, το συκώτι εισβάλλει στο στομάχι και προκαλεί ανεπιθύμητα συμπτώματα, όπως ρέψιμο, ναυτία, πρήξιμο ή οξύ πόνο στην κοιλιακή χώρα.  Γι’ αυτό όταν γευματίζεις, είναι σημαντικό να είσαι ήρεμος, γαλήνιος. Θα πρέπει να κάνεις όμορφες σκέψεις. Θα πρέπει να μασάς αργά και να απολαμβάνεις κάθε μπουκιά του φαγητού σου. Αν είσαι αγχωμένος, μαζί με το γεύμα σου θα τρως και άγχος κι αυτό θα αποθηκεύεται στον σπλήνα και στο στομάχι σου. Αν νιώθεις θυμωμένος, μαζί με το γεύμα σου θα τρως και θυμό, που θα αποθηκεύεται στο συκώτι ή και στο στομάχι σου. Έτσι, αργά ή γρήγορα, θα νιώθεις κακόκεφος, κουρασμένος, εξαντλημένος, χωρίς σθένος. Δε θα μπορείς πια να πάρεις ενέργεια μέσω καμίας τροφής, επειδή από αυτή την αλυσιδωτή αντίδραση  προκύπτει μόνο έλλειψη σθένους, δηλαδή α-σθένεια.

Οι Ταοϊστές μοναχοί ήταν οι πρώτοι που κατανόησαν την άρρηκτη σύνδεση της υπερβολικής σκέψης, των αρνητικών συναισθημάτων και της ανησυχίας, με τον σπλήνα, το στομάχι και γενικότερα με το πεπτικό σύστημα. Για να διατηρούν τη διανοητική τους ενέργειά σε υψηλά επίπεδα, οι Ταοϊστές μοναχοί προσπαθούσαν να ενδυναμώνουν το φυσικό τους σώμα - και αυτό μπορούσαν να το πετυχαίνουν μόνο με το να αποτοξινώνουν το πεπτικό τους σύστημα. Καμία θεραπεία δε μπορούσε να είναι αποτελεσματική αν πρώτα δεν έλυναν τους συναισθηματικούς κόμπους και τα μπλοκαρίσματα που δημιουργούσαν αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα. Πάνω σε αυτή τη διαπίστωση πατάει μία βασική αρχή της Κινέζικης Ιατρικής, που συσχετίζει τα ζωτικά όργανα με τους συναισθηματικούς παθογόνους παράγοντες, που δεν είναι παρά συναισθήματα που βιώνονται κατ’ επανάληψη ή που βιώνονται στην υπερβολή τους.

Η πρακτική Τσι Νέι Τσανγκ, δηλαδή η μάλαξη των εσωτερικών οργάνων με σκοπό την απελευθέρωση της μπλοκαρισμένης ζωτικής ενέργειας, είναι μία πρακτική που συστήνεται σε αυτή την περίπτωση. Μέσω αυτής, μπορούν να απελευθερωθούν συσσωρευμένα αρνητικά συναισθήματα, να λυθούν συναισθηματικοί κόμποι και να επανέλθει η ισορροπία, δηλαδή η υγεία, σε όλα τα ζωτικά όργανα του σώματος. Εξ’ ίσου καλά μπορεί να βοηθήσουν και άλλες πρακτικές, όπως ο βελονισμός, η θεραπεία με βότανα αλλά και ο αποκλεισμός δύσπεπτων  τροφών από τη διατροφή σου, προκειμένου να επανέλθει η ισορροπία, δηλαδή η υγεία.


ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΚΑΛΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η αντιπάθεια για κάποιον κυριολεκτικά δημιουργεί πεπτικά προβλήματα και τελικά, α-σθένεια. Αν σκέφτεσαι για κάποιον πως είναι αχώνευτος, έτσι θα είναι. Για το δικό σου το στομάχι, αυτός είναι αχώνευτος και καλά θα κάνεις να τον αποφεύγεις αν θέλεις να διατηρείς το σθένος σου και να μην α-σθενείς.  

Ένα βότανο που αναπληρώνει το χαμένο τσι, δηλαδή τη ζωτική σου ενέργεια, το σθένος που έχεις χάσει, εξομαλύνει τη λειτουργία του σπλήνα και του στομάχου, αποτοξινώνει και κατευνάζει τον οξύ πόνο, είναι η  γλυκόριζα. Δοκίμασέ το.

Μα, κυρίως, άκου το στομάχι σου. Άκου τι σκέφτεσαι. Άκου τι λες.....




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστω για το σχόλιο!
Αίμη Καραγιαννάκη